blog.testowka.pl

Siła usability – przycisk wart 300 milionów $

opublikowany przez 30, Maj, 2009, w kategoriach Inne

Czasami klienci pytają ile warte są badania usability? Oto odpowiedź – 300.000.000$ tylko na jednej stronie.

Historia jest zadziwiająca. Pewien sklep internetowy w USA chcąc zwiększyć swoje dochody zatrudnił specjalistów od usability. Specjaliści przeprowadzili proste badania, mianowicie obserwowali zachowanie użytkowników odwiedzających witrynę sklepu. Pierwszy wskaźnik na który zwrócono uwagę to ilość odrzuceń – ilość osób opuszczających stronę nie dokonawszy zakupu. Wskaźnik ten był duży, ale samo to nie oznaczało jeszcze nic konkretnego – mogło być spowodowane np. nieciekawą ofertą sklepu, lub wygórowanymi cenami etc. Badacze skupili się jednak na miejscu w którym klienci najczęściej rezygnują z zakupów. Jak się okazało bardzo duży ich odsetek rezygnował (opuszczał stronę) nie w trakcie przeglądania artykułów lecz już po dodaniu ich do koszyka. Co było tego przyczyną – dwa pola formularza i przycisk. Pola te to adres e-mail i hasło, a przycisk opatrzony był mistycznym napisem „Zaloguj”. Był to strzał w dziesiątkę. Pierwsi projektanci serwisu zapomnieli o jednej z podstawowych zasad użyteczności aplikacji – aplikacja ma służyć określonym celom, tak więc sklep internetowy nie jest portalem społecznościowym do którego trzeba się zapisać podając różne dane, sklep przede wszystkim służy do robienia zakupów, więc to ta czynność powinna być maksymalnie uproszczona. Opracowano więc najprostszy z możliwych algorytmów dokonywania zakupów: Wybór towaru -> dodanie do koszyka -> zapłata -> podanie adresu do wysyłki. Żadnego zbędnego logowania i rejestracji. W celach marketingowych  (a także, by ułatwić zakupy stałym klientom) nie zrezygnowano całkowicie z rejestracji użytkowników, ale stała się ona opcjonalna. Jedna mała zmiana napisu na przycisku z „Zaloguj” na „Dalej” wystarczyła by ilość pozytywnie zakończonych zakupów zwiększyła się  się o 45% co w efekcie w pierwszym miesiącu zwiększyło zyski sklepu o 15.000.000$. W pierwszym roku po zmianie zyski były większe w stosunku do roku poprzedniego w sumie o 300.000.000$ . Ile warte są badania usability? W tym wypadku 45% więcej zysków.

O powyższym przypadku było głośno ze względu na kwotę, którą udało się zarobić dzięki postawieniu na użyteczność aplikacji. Ale to nie wszystko – czytałem/słyszałem o wielu przypadkach gdzie za pomocą drobnych zmian w usability zwiększono zyski portali nawet kilkunastokrotnie.

Tak więc jeśli ktoś Was spyta ile warte jest usability śmiało możecie mówić że   300.000.000 dolarów.


Skomentuj